måndag 14 september 2009

Har du sett herr kantarell, bor i enebacken?

Jag har känt mig pigg och utvilad hela dan, trots en händelserik helg! Måste bero på alla positiva upplevelser som har gjort att jag har laddat batterierna!
I fredags drog jag till Streaman efter jobbet. Det efter att jag åkt hem två gånger för att hämta samma grej, som jag glömt, två gånger! Vad är det med mitt minne? Är jag släkt med guldfisken? Jag vet inte.
Mamma och jag drog iaf ut i svampskogen för att möta herr Kantarell! Han var snäll och följde med oss hem. Tack mamma för att du delar med dig av dina fina svampställen och att jag fick svampen och att du rensade hälften medan jag var i Sthlm och fröjdade mig.
Vi mötte en bil vid sista stället och jag trodde att dessa hade plockat all svamp där, eftersom vi bara fick ropa "guld" en gång! Mamma och jag ropade nämligen "guld" när vi såg svamp. I alla fall jag gjorde det, mamma kanske tyckte det var lite löjligt?
Nog om detta, vi mötte alltså en bil och jag frågade hela tiden om det var dom som hade plockat svampen?! "Och det tycker du att jag ska svara på" sa mamma. När vi gick tillbaka till bilen så kunde mamma berätta vad "fölke" hade gjort där....och det var inte trevligt, så mycket kan jag säga. Blä!

Oj, vad jag surrar! Efter svampturen åkte vi hem och åt palt och fläsk och såg IDOL! En perfekt fredag!

På lördags morgon for jag till Sthlm med min bror och hans fina familj :) Jag och de andra barnen satt i baksätet och hade det mysigt!

Väl framme o Solna så svidade jag om hos Hanna och sedan var det namnfest för Molly! Vi skålade i skumpa och åt en underbar lax efter en jättefin cermoni vid Backstugan!
Efter det tårta och goda kakor hos familjen Lund/Hansen. Jättemysig tillställning, TACK för att jag fick komma!

Senare på kvällen gick jag til min gullkusin HanniiBannii och åt sallad och drack äppelcider och pratade kvällen lång!

Söndag tillbringades i Solna centrum. Suktandes efter lampskärmar! Det blev dock inga skärmar utan en massa pappersark från Panduro som jag inte vet vad jag ska göra med...onödigt!

Hemresan var också trevlig. Jag och min svägerska smidde planer för framtiden...den som lever får se vad det blir av dem :)

Sista versen i Herr kantarell är lite grym:

"Stackars pappa Kantarell puttrar i en gryta. / Stackars mamma Kantarell ville gärna byta. / Men som läcker sommarmat hamna alla på ett fat / och Du äter Kantarell och vill inte byta."

Oj, nu hittade jag hela texten och den är inte alls så trevlig...de är inte så snälla med sina barn herr och fru kantarell, hua! Den sången som vi sjöng i skolan. Kolla in länken:

http://hem.passagen.se/liolo/texter/htexter/h100.htm

Kanske inte är så synd om Herr Kantarell ändå...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar